Övningar del 2

Nu är jag inne på andra delen där jag berättar vad jag och Morgan brukar göra för övningar oftast dagligen :) Första delen kan ni läsa här. Det är alla möjliga övningar i olika svårighetsgrader. Jag börjar från enklast till svårast, ett bra exempel är att det enklaste är det första jag börjar med i ridpasset, och det första jag börjar med att skriva om.
Hoppas ni fattar?

Steg 1
Denna övning handlar om lösgjordhet. Även denna övning är ganska lätt, men också viktig för att få en lösgjord och ställbar häst. Jag börjar med att göra övningen i skritt. Jag rider runt fyrkanten och börjar med att ställa hästen inåt. Rider runt hela varvet med hästen ställd inåt, efter ett tag kan man böja med och mer för att känna hur lösgjord och böjbar hästen blir. När jag har skrittat ungefär 1 varv (alla tar olika tid på sig att hitta rätta känslan), men när man känner sig nöjd och har hästen skapligt växelbar i böjningen så byter man varv och gör samma sak.


Steg 2
Nu kan du byta varv, fortsätta runt spåret och ställa hästen utåt istället! Det låter enkelt men det kan vara lite klurigt. Man får inte glömma bort tempot, går det sakta så blir det ofta svårare och hästen har svårt för att gå rakt. Men alltså, fortsätt med att ställa hästen utåt, även i hörnen när man svänger! Ta tid på dig och hitta knepen som gör att det fungerar.  Byt varv och gör likadant. Kom även ihåg att böja mer och mer desto bättre det går.


Steg 3
Börja trava! Men ha nu hästen helt raktställd, även i hörnen och svängarna. Då får man alltså flytta hästen för skänkeln i hörnen. Men försök att ha hästen så rak i halsen så möjligt i hörnen. Efter ett tag så börja ställa inåt eller utåt. Gör alltså samma sak som i skritt. Öva på att växla ställningen så snabbt du kan, men ta det ändå lugnt och låt hästen ta tid på sig i början så att det lär sig att förstå vad man vill, annars kan allt bli pannkaka om man stressar fram det.


Detta brukar jag göra framförallt på Bella! Då blir hon väldigt fin efter övningen, precis så som jag vill ha henne och inte tung och jobbig i munnen och heller inte stark och stretig. Först måste jag skritta ca 10 minuter för att få henne lösgjord ibland. Men det är verkligen en bra övning och det ger resultat! Men kom ihåg att du även sen kan fortsätta med att göra volter och andra ridvägar medans du förböjer hästen litegrann, då är det extra viktigt att man har hjälperna där för att få hästen dit man vill!



Kommentarer
Postat av: Karin

Sv: Det ligger i Åsa, hemsidan heter www.derbyfoder.com. :) En burk med 600 g i kostar typ 250 kr, men det räcker i några månader för man ger bara typ 20 g per dag som mest. Det är bara gjort av örter och heter som sagt kräuter. :)

2011-12-04 @ 20:30:17
URL: http://hasttjejerna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback