Övningar del 1

Enligt önskemål så sätter jag mig och skriver ner lite olika övningar som jag och Morgan brukar göra ofta. Det varierar vad jag brukar göra, men om jag gör något så är det dessa som jag gör. Vissa dagar kanske jag bara gör nån, andra dagar gör jag alla, ni kanske förstår. Om jag bara ska rida igenom honom och känner att jag vill få lite bättre respons eller lösgjordhet så jobbar jag honom lite olika beroende på vad jag känner behövs. Det jag vill rida igenom och känna att jag får svar på är lösgjordhet, lyhördhet och kontroll. Jag hade tänkt att skriva i olika delar då det blir så mycket annars. Kommer att skriva övningar i många olika svårighetsgrader.

Det enklaste jag brukar börja med är att göra halter från skritt och sedan fram igen, några gånger. När han lyssnar bra så börjar jag trava och göra halter, och sedan fram i trav igen. I början är det skritt några steg och sedan trav, då får jag vara på honom lite och tillslut går det från halt till trav direkt. När han lyssnar så bra så byter jag varv och gör samma övning. Brukar ofta göra sånt här när jag travar fram, för att direkt få en lyhörd och lydig häst som snabbt lyssnar på hjälperna. Det låter som en enkel grej men det kan även vara svårt, alla hästar kan ta olika lång tid på sig att komma igång så man får ha lite tålamod. Ett bra tips i början är att ha ett spö och lägga till det lite lätt ifall hästen är svår att få igång direkt efter halten. Så får jag göra ibland med Morgan, och efter ett tag behövs det inte då det resulterar med att han lyssnar på fjäderlätta skänklar. En toppenbra övning tycker jag. Man bör inte underskatta den då man kan få hästen till otrolig kontroll och få den att lyssna till minsta vink. Sedan resulterar det även till att man har en häst som har lätt för att göra halter på väldigt lätta hjälper också!


En lätt & enkel övning och verkligen jättebra att börja med när man rider fram! Jag brukar trava i ett energiskt tempo i nåt varv innan jag börjar med övningen.



Kommentarer
Postat av: elin

den övningen är jätteffektiv! :) den brukar jag göra med min medryttarhäst också:)

2011-12-03 @ 21:46:58
URL: http://canelin.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jättekul med tips :D

2011-12-04 @ 09:57:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback