Svar :

Mitt svar : Mogge hade också det problemet förut. Han har det lite fortfarande men det har blivit så mycket bättre! Mitt tips är att stärka hästen, muskla på den och hoppa mycket på volt. Hur piss det än känns när den hoppar av konstigt så kan det bara bli bättre! Lägg ut bommar och galoppera över dom. Mät avstånden så att det blir jämt. Därefter allt känns bättre så börja att lägga upp bommarna lite så att hästen blir säker innan man höjer upp. Låt hästen få bestämma avståndet själv, tillslut lär den sig att taxera in bättre själv men något som är jätteviktigt också är att man rider bra vägar så att man kommer in rätt, på så vis är det lättare för hästen att komma rätt på hindret. Löshoppa är också ett tips då hästen för tänka helt själv. Rid 5,5 an övningen, då det är nästan omöjligt för hästen att komma fel. Länkar till den här. Det är en jättebra övning som jag tror att du kan ha nytta utav. Ett annat tips, ta hjälp av en kunnig person eller tränare som kan se hästen "live" och vet vad som är bäst för den. Mogge hade riktigt svårt att hoppa på volt förut, det blev helt knasiga hopp och man hängde inte riktigt med. Då nötte vi ordentligt och fick tipset utav min tränare att lägga ut bommar på volt och rida över. Ursäkta för ett litet luddigt inlägg men jag hoppar att du fick någon sorts hjälp iallafall! :)


Här är ett exempel på när Mogge inte taxerar in rätt och hoppar av för tidigt
Här är också en jättebra video, du ser att han har lagt ut bommar före och efter hindret. Börja du med att lägga ut en bom före varje hinder.

Kommentarer
Postat av: elin

Tack för svaret! :)

2012-01-07 @ 14:08:36
URL: http://canelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback