Morgan - del # 4

I slutet av Mars  så blev det dags att hoppa igen. Amelie hjälpte till igen med at höja och sänka hindrena. Även detta pass var helt underbart! Mogge hoppade superfint utan att tveka, dock blev det lite galet när han rev för första gången när jag red honom. Det tyckte han tydligen inte om och drog iväg och kastade av mig så jag slog mig i staketet. Mogge sprang ut från paddocken och ut på grusvägen och trampade sönder tyglarna. Hindret han rev var 70 cm, han inte det än. Han hade absolut inga muskler och hade inte hoppat så mycket. Då bestämde jag mig för att bygga upp hans muskler och ta det lugnare fram så vi hoppar stadigt på 60 innan vi höjer. Har du facebook kan du trycka HÄR för att få se en film från det hopp passet + när jag ramlar av. Lägg till mig som vän ifall det inte går att se :)
Tiden gick och vi var i början på April. Mogge hade mer konstigheter för sig än vanligt, blandannat stod han i hagen och sparkade och höll på, skrek och sprang runt. Men tiden gick och vi jobbade på samma sak som innan, grundridning. Det gick bättre och bättre och jag var nästan alltid nöjd och glad efter varje ridpass! Vi hade en underbar April-månad. Förutom att jag blev jättesjuk i ca 2 veckor så Mogge fick vila eftersom att jag var den enda som red honom över huvudtaget då. När jag blev frisk igen och kom tillbaka till stallet så förstod jag då hur mycket jag verkligen älskade Mogge. När jag såg honom så började jag nästan gråta och jag kramade och pussade på honom jättemycket. Här får ni en drös med bilder från vårat mysiga April!
Jag ville prova longera Mogge, men kom tillbaka till stallet i tårar. Det gick inte på något sätt och vis, han var omöjligt. Som tur var fick jag hjälp utav min duktiga kompis och tränare Jennifer, då botade vi problemet snabbt och jag började longera oftare. På bilden nedan är det Jennifer & Mogge strax efter vi löste problemet. I samma veva blev Mogge konstig i munnen. Han tyckte inte om bett och la tungan över på alla möjliga vis. Använde då tungfelsbett men då blev han galen när han inte kunde lägga tungan över och kan försökte så mycket så det slutade alltid med att han började blöda. Gick över och red bara med hackamore.
När vi kommer in på Maj månad så hade Mogge slutat med nästan alla dumheter. Han bets fortfarande men han slutade med att bocka och dra iväg. Han lugnade ned sig och gick verkligen fint! Vi testade allt möjligt och hade roligt med varandra. I det här ögonblicket så älskade jag Mogge mer än allt annat. I mitten på mars så fick jag reda på något chockerande. Mitt hjärta krossades i tusen bitar och tårarna tog aldrig slut. Eftersom att det bara var jag som red och ägarna aldrig hade tid så skulle dom sälja Mogge. Efter allt jobb, efter allt slit. Hur kunde jag släppa taget om min älskade vän. Efter mycket om och men, gråt, tjat och allt annat så gick mina föräldrar med på det, MOGGE SKULLE BLI MIN! Vid det här laget så hade jag ridit och tagit hand om Morgan i ca 5 månader. Han gick toppen med hackamore och han hade blivit riktigt fin!
Här är i början utav Mars, innan jag visste att Mogge skulle säljas.

Vid det här laget så ägde Mogge inte bara hela mitt hjärta, utan hela min själ. Han litade på mig och nu gick han att fånga i hagen tillochmed.

Här är dagen innan / samma dag som jag fick reda på att Mogge skulle säljas. Här började han bli riktigt fin och gick att rida på vanligt bett ett tag!

Ja, vi har köpt en ponny!
Senare samma kväll skrev mamma detta på facebook.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback