Morgan - del # 3

Vid där här laget, i mitten av mars så började min kärlek till Mogge att visa sig. Efter allt hårt slit och gråt så började jag att gilla honom. Han blev tillslut lättare att fånga i hagen och blev ganska mysig att sköta om. Det kändes så underbart när allt gav efter och han började lugna ned sig. Det blev lättare att rida och tillslut så började vi att rida ut mer och mer, och han skötte sig faktiskt kanon ute. Ridpassen på banan var fortfarande grundridning, grundridning och grundridning. Lära honom igen att lyssna på hjälper, ta det lugnt och jobba.

Samma vecka som bilden här ovan togs så var jag jättesugen på att testa löshoppa Mogge! Jag ville se hur han rörde sig, och hoppade utan mig på ryggen eftersom att han vart stört galen då. Jag minns att han inte ville springa och vi fick nästan släpa honom fram till hindret innan han hoppade, tekniken fanns men viljan var som bortblåst. Dagen efter att vi hade löshoppat så red jag lite dressyr i paddocken. Då var han skitjobbig i munnen och lyssnade inte alls. Efter ridpasset så red jag ut en kort sväng runt gården och han sprang ned i ett dike och dummade sig. Då blev jag riktigt arg och besviken på honom.
Men ändå fanns den där, kärleken. Den växte sig starkare och jag visste att en underbar ponny fanns under denna tjocka, långhåriga och bråkiga ponny. Efter att jag red dressyr så red jag barbacka på en gräsplätt för första gången, jag höll på att åka av för att han var så laddad! haha. Jag var ledsen och besviken på mig själv för att jag hade varit så arg på honom en stund innan.
Den 21 Mars så hoppade jag lite igen. Den här gången med Amelie som hinderhöjare. Jag minns att jag var så himla nöjd, han hoppade superfint och jag tror inte att han stannade nån gång faktiskt. Vi hoppade 60 cm och innan dess hade vi bara hoppat kanske 30 cm. Jag var i ett lyckorus och det kändes som att vi hade vunnit ett SM.
Senare samma vecka så hade jag varit på Glada Hästen i spiltan i Västerås med tjejerna, och köpte mina första grejer till Mogge. Minns att jag köpte ett schabrak, bettskivor, martingal och ett nosludd. Provade det direkt på Mogge och DÅ tyckte jag att han såg ut som en proffsig fälttävlansponny, haha! Även samma dag så red jag ytterligare ett fantastiskt ridpass i paddocken. Här är en liten text från min bilddagbok där jag skriver om det passet;
"Mogge var helt underbar på ridpasset och det gick jättebra med martingal, han var lugn och stilla med huvudet och hade en kanon form och tog bettet och var stilla med huvudet, thats the first :D"






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback