Morgan - del # 2

Tiden gick och efter många helt galna och okontrollerade ridpass så kände jag ändå en viss skillnad. Dock efter en väldigt lång tid. Han blev lite lugnare, och började jobba mera. Dock så bockade han i nästan varje galoppfattning och fick korsgalopp eller fel galopp. Han var fortfarande lite crazy och jag minns första gången vi skulle hoppa. Eller tja, hoppa kanske man inte kan kalla det. Vi travade över bommar och några gånger över ett kryss på knappt 25 centimeter. I trav, om jag skulle ha galopperat skulle han garanterat ha bockat eller skenat iväg. Vi hoppade inte så mycket, eftersom att han fortfarande inte hade lugnat ned sig. Jag vågade inte heller rida ut på honom eftersom att han redan var galen innanför staket så kunde jag ju ana vad som skulle hända utanför.
Allra första gången vi hoppade, Mars 2011.
Jag fortsatte jobba mycket med honom dom tre dagar i veckan han va min. Det allra första steget och målet jag hade var att han skulle vara lugn! Inte galen, rusa iväg eller försöka smita ifrån när man red honom. Jag kände att jag allt kom närmare och närmare målet, Mogge var fortfarande galen men han var det på ett helt annat sätt. Jag hade vunnit över honom, men nu försökte han testa mig istället. Han bets väldigt mycket blandannat. Fysiskt så utvecklades Mogge mycket på en så kort tid. Märkte att han fick bättre kondition och svettades inte lika mycket som innan. Han började även bli lite smalare. Då bestämde jag mig att det var dags för att hoppa lite igen, en helt vanlig lördag i Mars, veckan efter att bildan här ovan togs. Denna gången var han helt okontrollerbar när vi började galoppera. I traven gick det rätt så okej att hoppa på rakt spår, men när jag krävde lite utav honom och gjorde en litet banövning så exploderade han efter hindrena, han höll på att kasta av mig flera gånger efter att han hade hoppat, han bockhoppade över hindret och drog sedan iväg i full rulle och slängde sig.
Såhär kunde det se ut


Efter ridpasset så blev jag lite tveksam igen, men vi red ut tillsammans för första gången, dock bara utanför staketet och på grusvägen brevid, men ändå ett stort steg! Haha, vet inte hur mycket han bockade och hade sig när vi gjorde det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback