Morgan 030112

Tänkte skriva ett litet mer ingående inlägg om vad jag gjorde med Morgan idag. Åkte ut till stallet runt klockan 1. Tog med mig min lilla hund för första gången själv! Ska försöka göra det oftare, det var jätteroligt och bra träning för henne som är superrädd för allt. Började med att mocka, göra iordning maten, fylla hönätet och spola vattenkoppen. Sedan så hämtade jag Mogge i hagen och när vi kom in så tog jag av honom täckena. Vi gick upp till spolspiltan där jag duschade av benen på honom, och då såg jag att han hade förmodligen ett litet broddtramp på det vänstra inre bakbenet. Det såg fint ut, inget smuts eller nåt, och det var inte speciellt stort. Spolade i det och han verkade inte öm heller.

Sen så borstade jag av honom och kammade ut svans & man. Kratsade hovarna och sen så kikade jag lite närmare på såret. Han var varken varm eller svullen så det var nog ingen fara tänkte jag. Men eftersom att jag inte ville att han skulle få in skit i det så sprayade jag på sårspray och tog en bomullspadd och lindade med flexilinda. Efter det så satte jag på skydden, longergjorden, pessoalounget, tränsade och tog resten utav longeringsgrejerna.

Började med att gå ett varv utanför paddocken och sen gick vi in. Började med att han fick stretcha ut ett tag i båda varven i en ganska lång och "mellanhög" form. Efter ca 10 minuter så spände jag in honom lite och så fick han börja jobba. Efter ett tag så var det dags för galopp och Mogge var lite busig och körde rodeo ett tag, dock tror jag att det var för att bensnöret tröck lite på bakbenen så jag släppte efter lite så det och då gick det bättre sen och han fick galoppera mer än vanligt i båda varven. Självklart så lossnade lindan under bakskyddet när han körde rodeo, så jag tog bort det. Efter galoppen så travade jag av honom ett tag i båda varven. Sen ändrade jag "inställningarna" på pessoat så att han gick i en lite mer samlad form och så skrittlongerade/tömkörde jag honom ett tag runt hela paddocken. Har börjat göra det nu i slutet utav passen, och det är faktiskt kul och det går riktigt bra! Efter det så spände jag loss pessoalounget och mockade bort lite skit som inte ens var mitt i paddocken och sen gick jag in och fixade iordning allt. Spolade av benen en gång till + tvättade såret, tog massa bomull, sårspray och lindade med flexilinda, satte på boots och tog in honom i boxen.

Haha, förlåt för ett ytterligare lång och tråkigt inlägg, men jag älskar verkligen att skriva om passen så det får ni stå ut med!


Kommentarer
Postat av: Moa

morgan är så fin och söööt !! <3

2012-01-03 @ 23:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback