ångest.. SNÄLLA HJÄLP MIG

jag börjar få ångest och panik över om jag börjar bli lång på mogge.. jag måste till skolsystern imorgon och se ifall jag har växt. det känns hemskt, vill bara gråta :( blir så ledsen för att på vissa bilder ser jag alldeles lagom ut, ibland ser det ut som att det är långt kvar innan jag blir för lång och ibland ser jag hur lång ut som helst på honom. jag vill inte ha det så. varför är det så olika med varje bild?

kan någon snälla hjälpa mig, vet inte vad jag ska göra. är så ledsen över detta och får ångest varje gång någon ska fota mig och mogge. ibland ser jag kort och lagom ut och ibland lång och för stor ut. jag är så ledsen och tårarna rinner nu. det känns alltid bra att rida och han bär upp ryttare som är typ 20 cm högre än jag, och han har ju islandshäst i sig så han tar 85 kg. jag väger typ 58  (fetto jag vet) och är ca 162 lång sist jag mätte mig. jag vet att jag inte är för stor för att rida honom men känslan kommer ändå när man ser bilderna samt vissa dagar när jag rider och tittar i spegeln ser jag jättelång ut och andra dagar kort.. mår så dåligt så jag orkar inte ens stava eller skriva rätt. snälla hjälp mig, vad ska jag göra, hur ska jag tänka?

Kommentarer
Postat av: Viktoria :)

Du är inte ensam! Nog för att min häst är 155cm i mkh men hon är otroligt nätt i typen och jag har väldigt långa ben, på vissa bilder ser jag ganska stor ut på henne och ibland jätteliten.

Det är alltid jättesvårt att veta, men så länge det känns bra för dig&Mogge så tror jag inte det är någon fara! Jag har aldrig reagerat på att du sett stor ut på honom på någon bild :)

Ni ser ut att passa perfekt ihop och jag skulle aldrig gissa på bilderna att Mogge är b-ponny, han ser ut att bära upp dig otroligt bra!

2012-01-23 @ 22:23:11
URL: http://thiswasmydream.blogg.se/
Postat av: Josefin

Jag tycker att ni ska fortsätta med varandra så länge ni har kul med varandra! Längd, vad spelar det för roll? okej, man kanske inte alltid har så lätt för att rida "rätt". Men så länge ni har kul ihop så spelar väl inget annat någon roll? Huvudsaken är att man inte är för tung.

Själv är jag 1.75, väger 64 kg och rider gotlandsruss på 1.25-1.30

och vi har så jäkla kul ihop, och jag är fullt medveten om att vi inte ser kloka ut. Vi är inga snygga ekipage. Men vi är lyckliga med varandra <3

2012-01-23 @ 22:37:11
URL: http://vialskarhast.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Jag har ALLTID tänkt när jag ser er på bilder " shit vad lycklig alwa måste va för att hon är då perfekt storlek på moggr o kan rida honom länge till" så nej, jag tycker INTE att du är förstor! Ni är perfekts för varandra!:)

2012-01-23 @ 22:45:04
URL: http://faallenangel.blogg.se/
Postat av: Josefin

SV: Jag blir 21 i vår och har än så länge inga planer med att gå vidare. Jag rider russen precis som vem som helst rider sin stor häst (visst, vi hoppar inte jätte mycket, men det händer det också) vi åker i väg och tränar för tränare m.m. Ta vara på tiden istället för att gå och må dåligt <3

2012-01-23 @ 22:58:15
URL: http://vialskarhast.blogg.se/
Postat av: Alba

Det beror ju helt på vilken vinkel man tar bilden i, och personligen tycker jag inte att du är för stor. :)

2012-01-24 @ 08:51:08
URL: http://albahe.blogg.se/
Postat av: Karro

Sådär kändes det jätteofta sista månaden jag red Bobby, att jag liksom va påtok förstor för honom, jobbig känsla :/



Men jag tycker inte att du är förstor, eller lång. Du ser precis lagom ut, så du behöver inte oroa dig, och du är ju knappast för tung heller.

Ni är som handen i handsken, kram!

2012-01-24 @ 10:30:19
Postat av: Tina

Hej, jobbar som Btränare och har i och för sig inte sett dig och Morgan i verkligheten men när jag bara tittar på bilderna tycker jag INTE att du ser för lång ut. Visst är du så lång som man kan vara på en ponny i hans storlek men du är absolut inte för lång som det är nu! däremot så rider du ju ganska mycket med Mogge och han tränas ju mycket, så jag tycker du ska tänka på att han kanske inte hänger med i det tempot så länge till med tanke på hans ålder + din storlek, men så länge han mår bra och inte får träningsvärk är det ju inga problem. (träningsvärk är ett tecken på att man tränat för hårt). Kan du inte ha Mogge och dra ner på tempot eller skaffa en häst utöver Mogge (om du har råd och kan förstås) som du kanske kan träna lite mera "riktig" ridning på? För du verkar ju verkligen vilja komma framåt och av bilderna att döma så har du ju all chans i världen att utvecklas, jag tycker i alla fall att du ha stor potential! :)

2012-01-24 @ 17:39:12
Postat av: Rebecka

Du är inte ensam, dock äger jag ju inte Arrow utan kommer ha honom perioden ut men jag får också ångest över att jag ser förlång ut. Han är så nätt och jag har långa ben, har i princip slutat hoppa honom.. Vet att han orkar osv. men jag tycker det är jättejobbigt att känna sig förlång.. Ush, alla andra passar så bra med sina ponnys medan jag går över till storhäst när jag e 14. Fast storhästar e kul! ^^



Men jag förstår dig verkligen och det är hemskt, men jag tycker att han bär upp dig riktigt bra och du ser inte för lång ut! Det är ju en helt annan sak för dig eftersom Mogge är din egna. Men just nu tkr jag inte du är för lång. ;)

2012-01-24 @ 20:37:19
URL: http://hasttjejerna.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Äh, längd är väll inte så viktigt.. Så länge det käns bra och man inte väger för mycket för ponnyn så är det väll lugnt. :) Jag tycker ni passar så bra ihop. :)

2012-01-24 @ 21:34:36
URL: http://alexaka.blogg.se/
Postat av: Anonym

meen neeej :( det är bara DU själv som kan lösa problemet. Pratar med veterinären eller nån du litar väldigt mycket på så att du SJÄLV är säker att du inte är för stor.

Jag har PRECIS samma känsla, men jag är 182... ;)min häst är 165 och ibland ser jag jätte stor ut och ibland inte. Mogge kommer ju också musklar upp sig och då kommer du inte heller verkar stor :) stressar inte up dig, det kan förstöra så mycket!

2012-01-25 @ 15:07:23
Postat av: Jessica Eriksson-Stalltjej.se

Jag har ju sett er IRL och du är på gränsen att vara lång på honom, om man BARA ser till längden, men du har bra balans när du rider och det gör mycket, du kan balansera upp dig bra och hjälper honom att ha en bra balanspunkt när du rider, i stället för att som oerfarna ryttare trilla framåt och på så vis bli framtung.

Det är ingen fara om du rider vidare på Mogge ett tag till, men det är nog realistiskt att titta efter en större häst längre fram, för ni kommer nog inte att kunna tävla länge tillsammans,tråkigt nog.

Men ni kommer att ha mycket kul ihop innan det är dags att byta till en annan häst tror jag. Såvida du inte vill satsa hårdare på att tävla, då skulle jag rekommendera att du går över till d-ponny eller storhäst för att ha så mycket utbyte som möjligt av hästen.

Fast när det gäller hur ni ser ut på olika ridbilder så kan jag berätta att det till största delen handlar om ekipagets vinkel mot fotografens vinkel plus kamerans vinkling. Många vinklar som kan bli till din fördel, eller till din nackdel.

Därför blir det oftast ganska ojämna längdförhållanden på bild. Ena gången stor nästa gång lagom, nästan kort.

2012-01-25 @ 20:00:20
URL: http://stalltjej.se
Postat av: Andrea

Jag är samma längd som du och jag trodde du var typ 150 lång! Har själv en ponny på 140, och jag tycker att jag ser längre ut på honom (även fast han är åt det grövre hållet) än vad du gör på Mogge!

Att du ser något längre ut på honom nu än i somras är ju för att han var tjock då!



Men som någon annan skrivit så är det ju bara du som kan avgöra. Om du känner dig lång och ur balans och får ångest varje gång du sätter dig på ponnyn så är det ju inget bra för DIG.

2012-01-27 @ 10:40:52
Postat av: Andrea

Måste bara tillägga: Bry dig inte så jäkla mycket om bilder, undvik att ens titta på bilder som är tagna framifrån eller bakifrån, för då ser ALLA långa ut. Bry dig om känslan istället, det är den som räknas.

2012-01-27 @ 10:42:29
Postat av: Ebba

Du är inte den enda som känner så.. jag har en b-ponny och jag känner mig också för stor. Men jag tänker inte på det så länge jag inte väger för mycket :) ta det lugnt och tänk posetivt !

2012-01-27 @ 19:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback