Trullsan

Idag så tog jag ju hand om Sandras häst Trullsan. Det gick jättebra! Hon har haft ett sår ovanför hoven som inte har velat läka så hon har vilat ganska mycket i ca 1 - 2 veckors tid. Igår så hade Sandra ridit henne själv lite i alla gångarter och så skulle jag rida idag så att hon fick röra på sig. Red i ridhuset, det gick jättebra men det tog ett litet tag att hitta knapparna, hon är inte så lättriden. Jag är ju van vid Mogge och han är lätt att rida. Trullsan var väldigt pigg men skötte sig bra, skrittade i 15 minuter ungefär innan vi började trava. Red sammanlagt lite lätt i 30 min.

Travade ett tag på stora volter i båda varven. Då var hon faktiskt riktigt fin och duktig! Galopperade något varv i båda hållen och sen så travade jag av. Dock så kände jag att hon började halta, innan hade hon ju känns så pigg och fräsch! Det var väldigt synd. Det blev bara värre och värre och när vi kom in till stallet så stödde hon inte på benet utan hoppade fram på 3 ben när vi skulle gå tillbaka till boxen. Fick hjälp utav Anki i stallet, vi kände på benen och hon var varken varm eller svullen och hade inget i hovarna. Hon kändes annorluda på ena låret typ, och det var något med att det höll på att hoppa ur led, snacka om att jag blev jätterädd! Började nästan gråta. Som tur var så släppte det. Anki ringde till veterinären och då skulle vi backa henne och sedan gå framåt några gånger, så vi gjorde det ett tag och sen så gick hon nästan helt normalt. Sandra skulle inte komma fören klockan 8 så jag slängde in lite silage till henne i boxen och fixade med Mogge ett tag. Red honom efter Trullsan, och när jag kom tillbaka så kom Sandra efter ett tag. Då sprang vi med henne och då haltade hon inget först men sen så började det igen. Jätteskumt :/

Sandra skötte om det mera sen, jag tog på kylliniment vid hasen, där hade hon blivit gallig medans jag var ute, för innan syntes det ingenting. Sen lindade hon benen och använde paddar på bakbenen. Hon ska iallafall gå ut i hage imorgon men ta det lugnt i några dagar. Jag hoppas verkligen på det bästa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback