Pelham

Jag har fått låna ett Pelhamsbett utav Sandra i stallet som ska testas i helgen! Det är med delta & det är rakt gummi. Tror att det kommer vara någorlunda stort, men jag ska ju bara prova. Om det funkar bra några gånger så ska jag överväga om att köpa mig ett eget! Det går så bra med kimlbewick, men jag vill bara testa något annat, för att se hur det är liksom eller om kimblewick verkligen är det enda alternativet för Mogge. Vi får hoppas på det bästa!

För er som inte vet så har Morgan haft väldiga bettproblem. Han har varit oridbar och lagt tungan över på alla sätt och vis och har inte gått att rida med tungfelsbett för att han har försökt att lägga över ändå. Vi har självklart tagit ut veterinär och ingenting är fel i munnen med Morgan så det är bara en olat, det är därför jag alltid innan har ridit med hackamore. Nu för några veckor sen köpte jag ett tungfelsgummi, och provade på ett vanligt tvådelat gummibett. Det gick inte, tung, hård och oridbar och ville inte ge med sig. Skakar på huvudet och tuggar på bettet tills han började att blöda litegrann. Veterinären tittade ju upp det och sa att lite blod gör ingenting, för att det är han själv som har kört runt med bettet. Men sen så provade jag ett kimblewickbett med tungfelsgummit på, och han vart som en dröm att rida! Eftergiven, lyhörd, mjuk, lätt i handen, jobbar bättre med ryggen, trampar fint, jag har all kontroll och kan reglera allt, han är helt enkelt underbar på bettet och har aldrig blödit med det, så han trivs verkligen med det och kör inte runt med det. Det är så underbart att jag äntligen har hittat rätt bett till honom!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback